מכללה מקצועית לתעשייה מוכשרת

איציק מדאג'י ואבי אמירי – חונך וחניך נפגשים, קורס מערכות מתקדמות בפלסטיק

איציק מדאג'י, תושב ריחניה, יישוב צ'רקסי בגליל העליון, שירת כטכנאי מטוסים בחיל האוויר. לקראת סיום השירות הצבאי שלו הוא ראה מודעה בדף הפייסבוק של ארגון ריאן שהודיעה על פתיחתו של קורס מפעיל מערכות מתקדמות בפלסטיק במכללת ארז, בשיתוף עם סטארטר ועם ג'וינט ישראל-תבת. אחרי שבדק שיוכל לשלב את הקורס עם השירות הצבאי הוא נרשם לקורס. "הקורס משך אותי מאחר שאני בא מרקע טכני ותחום הפלסטיק מתפתח באחרונה באזור שלנו. זה תחום שאפשר להתקדם ולהתפתח בו."
"הקורס במכללת ארז רציני ומקיף, רכשתי ידע מקצועי בתחומים שונים מעבר להזרקת פלסטיק, כמו שרטוט ממוחשב, חשמל, הידראוליקה, פנאומטיקה". לצד הידע התיאורטי, ההכשרה בקורס כוללת התנסות מעשית וסטאז'. הכנת הסטודנטים לכניסתם להתמחות במפעלים זכתה למספר מפגשים ייעודיים לכך. "ביקרנו במפעלי פלסטיק שונים ולמדנו על התעשייה מקרוב. בנוסף, בעזרת מכונת הזרקה החדשה שרכשה המכללה, יכולנו להבין בצורה יישומית את התהליכים שנלמדו בכיתה."
רותי אקמן, מנהלת משאבי אנוש במפעל אלכם שבקיבוץ ברעם, מחזקת את דבריו של מדאג'י, כאשר היא מדגישה את הצלחתה של התכנית לאור העובדה שנבנתה בשילוב עם המעסיקים, תוך מתן מדויק לצרכים שלהם: "היינו מעורבים ברמת קביעת הסילבוס ובחירת החניכים".
במקביל, גם החונכים במפעלים עברו הכשרה שנועדה להשלים את התמונה וליצור מעטפת תומכת ויעילה, כפי שמספר אבי אמירי, חונכו של מדאג'י במפעל אלכם בקיבוץ ברעם. "כחונך עברתי השתלמות ורכשתי כלים שעזרו לי לקלוט את איציק." אקמן מדגישה את חיוניותו של הרקע התיאורטי לעבודה במפעל, "הרקע התיאורטי מאוד עוזר להבין את תהליכי ההזרקה, כמו גם השילוב בין המעשי לעיוני". אמירי מוסיף ומתאר את תרומתה של התכנית לכניסת הסטודנטים לעבודה במפעל, "התכנית משלבת לימודים עיוניים ומעשיים בצורה מסודרת ומאורגת שמאוד מקלה את תהליך הקליטה במפעל. הידע שאיציק צבר בלימודים מסייע לו בקליטה, הוא כבר מכיר מושגים מקצועיים שעוזרים לי ללמד ועוזרים לו להבין."
אקמן מדווחת כי מדאג'י השתלב מצוין, גם ברמה המקצועית וגם ברמה התרבותית: "הבחירה בו לקחה בחשבון היבטים תרבותיים שמאוד קיטיים להצלחת החונכות". מדאג'י מספר גם הוא על כך שהקליטה במפעל נעשתה מתוך חשיבה ושקיבלו אותו שם בצורה יפה מאוד. "אבי, החונך שלי, עוזר לי בכל בקשה, נבנתה עבורי תכנית הכשרה מסודרת שמאפשרת לי להכיר את המחלקות ואת התפקידים השונים במפעל. בחודש הראשון עבדתי במחלקת תבניות ועכשיו אני עובד במחלקת ההזרקה. בסיום הקורס אשתלב במחלקת הזרקות בתפקיד טכנאי הזרקה."
למרות שהוא עדיין מתמחה, מדאג'י כבר הוכיח שהוא נכס למפעל כשבזכות נקודת מבט צעירה ורעננה הוא קידם הצעת ייעול לעבודה. "בזמן שעבדתי במחלקת תבניות ראיתי כיצד הם מתמודדים עם כל מיני אתגרים. הצעתי למפעל שאבנה עבורם מותחן לתבנית שיוכל ליעל את העבודה על התבנית. מנהל המחלקה מאוד אהב את הרעיון שלי והם בוחנים את היישום של הרעיון במחלקה". אמירי מבקש לשבח את מדאג'י על זיהוי הבעיה ועל היוזמה לפתרונה, "איציק בחור מדהים, חכם, צעיר עם ראש גדול ונכונות לעבוד. אמנם הוא תקופה קצרה אצלנו, אך נראה שהוא מתאים למפעל."
מדאג'י מסכים וחותם "אני רואה בוודאות את העתיד שלי בתעשיית הפלסטיק. בהמשך ארצה להרחיב את ההשכלה המקצועית שלי ואולי גם אלך ללמוד באקדמיה. אני ממליץ בחום לצעירים להצטרף לתחום הפלסטיק. זה תחום מאתגר הכולל עבודה עם הידיים ויש לאן להתפתח."
לאור כל זאת, מציינת אקמן כי המפעל שמח על קליטת עובדים מהתכנית, וכי ישמח לעשות כן גם בעתיד. היא מוסיפה כי כבר בימים אלה קולטים חניך נוסף לתכנית של רובוטיקה ואוטומציה.